Після прийняття технічного регламенту слідування національним стандартам стало справою добровільною, і відсутність контролю якості з боку держструктур дозволяє зараз трейдерам торгувати бодягою, яка шкодить всім бензиновим двигунам, заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці експерт енергоринку Геннадій Рябцев.
Антимонопольний комітет викрив нафтотрейдерів в завищенні цін на бензин і дизпаливо. За словами начальника управління законотворчого комітету АМКУ Тетяни Кулешової, комітет проаналізував інформацію від імпортерів палива, діяльність вітчизняних компаній, які працюють на ринку, і виявив, що продавці палива намагаються нажитися на споживачах. Тетяна Кулешова запевнила, що комітет найближчим часом ухвалить рішення про примусове зниження ціни.
Детальніше цю тему радіостанція Голос Столиці обговорила із заступником директора науково-технічного центру «Психея» Геннадієм Рябцевим.
Яка зараз ситуація на ринку нафтопродуктів України? Ціни завищені чи антимонопольний комітет помиляється?
− Навряд чи можна говорити про всіх учасників ринку. Дійсно, окремі компанії, в першу чергу ті, які не платять акцизи і збори в повному обсязі, вони завищують ціни. Що ж до імпортерів, то тут на мій погляд ситуація більш прозора, більш зрозуміла і навряд чи має сенс говорити про якесь завищення цін. Тут роздрібна націнка не перевищує 3-5%, особливо останнім часом, тому я не бачу ніяких підстав заявляти, що трейдери зловживають своїм становищем на ринку або наживаються на споживачеві.
В Антимонопольному комітеті заявили, що за офіційними підрахунками на сьогоднішній день оператори ринку завищують ціни на світлі нафтопродукти в середньому на одну гривню. Це і є ті самі 3-5%?
− Ні, це не ті самі 3-5%. Якщо говорити про всіх учасників ринку, то існують компанії, які реалізують так зване сумішеве паливо, і які до нинішнього понеділка не платили акцизний податок за реалізоване паливо. І природно, що вони були на 198 євро з тони багатшими, ніж всі інші трейдери. Ці компанії реалізують щось таке, що зветься А-95 «Євро» так само, як реалізують А-95 «Євро» імпортери, які чесно завозять це паливо з Білорусі, Литви і Польщі. І якщо усереднити всі ці ціни, то звичайно одні завищують ціни фактично на дві гривні, інші працюють ледь не собі на збиток. А якщо в середньому брати температуру по палаті, то й виходить одна гривня завищення цін.
От ви говорите А-95 «Євро» − мова йде про спиртові суміші?
− Так, в першу чергу це спиртові суміші, хоча є і всілякі сурогати, які реалізуються під виглядом якісного палива, але не відповідають жодному стандарту. Після прийняття технічного регламенту слідування національним стандартам стало справою добровільною і відсутність контролю якості з боку держструктур дозволяє зараз трейдерам торгувати бодягою, яка шкодить всім бензиновим двигунам.
Це стосується всіх бензинів, чи бензин з додаванням спирту проходить окремою категорією, тому що його на АЗС продають зазвичай набагато дешевше звичайного бензину?
− Так, так. Ну, за великим рахунком, ця суміш повинна б коштувати не на гривню дешевше, а на 3-5 гривень дешевше, тому що це той продукт, на якому просто наживається цілий ряд не дуже сумлінних учасників ринку. Однак чомусь ці компанії знаходяться поза уваги антимонопольного комітету.
Раніше Антимонопольний комітет України назвав обгрунтованою ціну за бензин А-95 на рівні 14,95 грн - 15,45 грн за літр.